måndag 25 februari 2008

Kära läsare

Nu har jag startat min egen lilla blogg här! Totalt ocensurerat!

Så, vad har jag gjort idag? Tråkig dag på jobbet...var föga produktiv.

Sen gick jag och träna en sväng på gymmet. Tredje gången i rad såg jag en anorektisk tjej där. Hon sprang frenetiskt på springbandet och ryggraden stack ut. Jag tänkte; "Snart kollapsar hon och hamnar på sjukhus. Denna vistelse, samt efterföljande behandling, kommer bekostas av mina skattepengar." Ja, självförvållad hälsostatus som sen jag ska betala för att kurera. Why? Jag har belastat mig med CSN under flera år, för att sen betala mycket stora summor skatt varje månad....skall mina pengar gå till sånt? Ja, varför ska dem inte vara återbetalningsskyldiga på samma sätt som jag är till CSN? (ja ja, jag vet att skattepengar även går till att bekosta universitetet som jag tog del av). Jag betalar gärna för sjukvård i sig och mer än gärna för människor som lider av seriösa psykiska sjukdomar....men anorexia? Skärp dig och börja ät för fan! Alternativt bekosta din egen vård!

Ja, detta är mina tankar. Självfallet är det inget jag står för då de är så pass kontroversiella. Nej, utåt sätt så anser jag anorexia vara en psykisk sjukdom orsakad av den kvinnobild som samhället skapat.

Ta ansvar för era liv, tack. Många socialbidrag borde det vara återbetalningsplikt på! Visst, mitt högkostnadsskydd på apoteket är också betalt med skattepengar (som så mkt annat) men med tanke på att jag betalar 10-tals tusen varje månad i skatt så är det befogat. Jag är i alla fall ingen blodigel.

5 kommentarer:

E sa...

Herregud, är inte alla människor lika värda? Varför har en anorektisk tjej mindre rätt till sjukvård enligt dig, än en med t. ex alzheimerz? Du tror inte dödligheten är större hos anorektiker kanske?
Och om man har anorexia är det uppenbart att man har något problem, det behöver egentligen inte vara maten i sig, man kan må dåligt för andra saker i grunden, men man tar ut det genom att inte äta.
Fyfan vad respektlöst..

Unknown sa...

Du vet uppenbarligen inte mycket om ätstörningar.

En sak som kanske gör dig gladare är dock att de flesta som drabbas av en ätstörning aldrig får/vågar/vill söka hjälp.

Skärp dig för fan.

Anders Håkansson sa...

Det du beskriver är facism och inte särskilt sympatiskt. Att du är medveten om att dina tankar är "kontroversiella" är alltid något. Jag råder dig att prata med någon du litar på som är insatt i politik som kan förklara för dig varför dessa tankar är, inte förbjudna, men väldigt destruktiva för alla i hela samhället inklusive dig.

Lycka till.

juliapersson87@gmail.com sa...

att ha ätstörningär exakt lika mycket en sjukdom som andrsa.. den bara sitter i huvudet.. och om så vore fallet att vi inte ska bekosta sådana sjukdomar borde inte schizofreni, depression, personlighetsstörningar och andra psykiska sjukdomar bli behandlade med hjälp av skattepengar. De har ju också "bara" en störning i hjärnan så låt dem vara, och se hur många som blir skadade på grund av det.

Varför hjälpa andra???

freja sa...

asså ,du. vad taskig du är, vet du inte att anorexi inte är en psykisk sjukdom? man får tankarna, och hjärnan blir konstig när man är undernärd. och anorexi har funnits i över 500 år så säg inte att det är pga av världens kvinno bild. och dom flesta kliniker är privata, så du betalar inte.
du kan inte bara säga -ät! för du fattar inte hur jobbigt det är, och den tjejen du såg på gymmet, känn lite medlidande! hon är sjuk, precis som jag (men jag får vård, som INTE betalas av dig)¨
visa lite respekt!